Menu
Bel
0487 - 78 90 06
Weblog

Hoe vindt U de juiste medewerkers?

Er zijn nog nooit zoveel manieren geweest om aan medewerkers te komen als tegenwoordig. Er is een grote verscheidenheid aan werving & selectiebureaus, vacaturesites en legio tactieken om nieuwe medewerkers aan te trekken.

Bijpraten

In deze blog praat ik u bij over de uitdaging die de huidige arbeidsmarkt met zich meebrengt. In de nabije toekomst verdwijnen er nog meer banen en zullen - door toenemende en vorderende technologie - nieuwe functies ontstaan waarvan we de inhoud nog niet eens kennen. The war for talent is al enige tijd los gebarsten: "Hoe behoudt en trekt uw organisatie gekwalificeerde medewerkers aan?"

Medewerkers zoeken

Potentiële medewerkers worden door u als organisatie gezocht of medewerkers zoeken zelf naar een organisatie die bij hen past. Hierin maken wij onderscheid in enerzijds de actieve werkzoeker en anderzijds de meer passieve:

  1. de actieve werkzoeker neemt zelf met uw organisatie contact op en komt zo bij uw vacatures of
  2. u zoekt zelf proactief naar de juiste kandidaat, deze kandidaten zijn de passieve, die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan en bijv. nog werken bij een andere organisatie dan de uwe.

Door de - tegenwoordig behoorlijk flexibele - arbeidsmarkt blijven werkzoekers èn werknemers voortdurend actief met het zoeken en uit-kijken naar nieuwe opportunity’s. Zij zoeken liever ook zèlf - naar organisaties, vacatures, banen waar ze zich goed bij voelen.

Wervingsstrategieën

Welke wervingsstrategie kies je als organisatie voor het aantrekken van medewerkers. De strategie hangt af van verschillende factoren als:

  1. Wat voor een medewerker zoek ik?
    Antwoord: Breng duidelijk in kaart wat zijn de harde eisen voor de functie en wat zijn de zachte eisen. Zet dit profiel scherp in.
  2. Welke middelen heb ik tot mijn beschikking?
    Antwoord: Wat is het budget? Adverteren op vacaturesites is behoorlijk prijzig, het inzetten van menskracht: hoeveel tijd heb ik om zelf of om een medewerker te laten werven, een W&S- of uitzendbureau inhuren, het inzetten van social media, de vacature plaatsen op eigen website.
  3. Hoe kan ik zo efficiënt mogelijk werven?
    Antwoord: tijd is geld. Het actief werven van geschikte medewerker kost enorm veel tijd en kennis. Door duidelijk in de profielschets te omschrijven wie ik zoek en wat de functie-eisen zijn kan ik nauwkeuriger werven en sneller filteren en de juiste selecties maken. U trekt de juiste medewerkers aan als u weet - waar u moet zoeken.”
  4. Bent u op zoek naar zeer specifieke medewerkers dan is het volgen van een andere strategie wenselijker. Actief zoeken levert niets op. De strategie wordt meer die van personen opsporen, vinden en vooral ook overtuigen om bij uw organisatie te komen. Deze kandidaten werken mogelijk bij een andere organisatie dan de uwe.

Internet

Het internet biedt talloze interessante mogelijkheden en verschilt enorm van de wervingskanalen van weleer. Met name de snelheid waarmee een vacature gepubliceerd wordt om binnen zeer afzienbare tijd de potentiële kandidaten aan te trekken. Dit is een continue draaiend proces. Op elk moment kunnen zowel recruiters, uitzendbureaus, werkgevers, werkzoekers zoeken naar passende kandidaten en banen, vacatures. Hoe mooi is dat!

Visjes uitgooien

We vissen allemaal in dezelfde vijver. Voor zowel werkgevers als werknemers is het daarom van belang om zich te profileren om aandacht te trekken. Je gooit verschillende hengels met aas uit en hoopt op een mooie vis die langs komt zwemmen en die ook nog eens toehapt. Hang dan wel een mooi aas aan jouw hengel, één dat opvalt en de moeite waard blijkt.

TIPS

Als werkgever bent u actief om uw merk of organisatie naar buiten uit te dragen voor uw klanten, maar ook voor uw toekomstige medewerkers. Is uw organisatie interessant genoeg om de juiste medewerkers aan te trekken? In het onderstaande rijtje vindt u een aantal tips:

  1. een aantrekkelijke website
  2. en blogs te schrijven
  3. met aansprekende content en
  4. boeiende vacatureteksten
  5. het inzetten van social media en ook
  6. het inzetten van Search Engine Optimalization (SEO – zoekmachineoptimalisatie - inzetten van keywords – zoekwoorden) en misschien ook wel
  7. leuke, inspirerende acties. Dit laatste is afhankelijk van uw soort organisatie en welke doelgroep u wilt bereiken!!
  8. denk goed na over welke vacaturetitel u gebruikt, houdt deze eenvoudig, maar doelgericht
  9. durf ook eens te experimenteren, lukt het ene profiel niet, wijzig de tekst, waardoor er wellicht nieuwe mensen zich aangetrokken voelen tot de betreffende vacature
  10. gebruik duidelijke en professionele taal, wees kort en krachtig
  11. less is more
  12. zet referral werving in – “via-via”. Je zet reeds werkzame medewerkers in om binnen hun netwerk geschikte medewerkers op te sporen, waarvoor een beloning volgt bij de juiste match
  13. kijk op Google Trends naar de meest gezochte zoektermen en pas deze toe
  14. vertel uw verhaal; potentiële medewerkers willen weten waarom uw organisatie zo interessant en boeiend is om te werken …

Tot slot

Dit is slechts een kleine greep van de strategieën en methoden om potentieel voor uw organisatie aan te trekken.
Wilt u eens brainstormen over dit onderwerp welke strategieën voor uw organisatie het beste werken, neem dan contact op. Wij komen met alle plezier gratis bij uw organisatie langs om uw (toekomstige) medewerkersprofielen in kaart te brengen.

Bel 0487 - 78 90 06 voor advies!
of bel 0318 - 50 27 07 voor ons kantoor in Veenendaal

Nelly de Kinkelder