Menu
Bel
0487 - 78 90 06
Weblog

Ont - span

Ont – span
In onze Westerse maatschappij hebben we een wereld opgebouwd waar het niet gek is dat je continue onder spanning staat. Een beetje spanning is gezond en houd je scherp, maar te veel spanning en altijd maar onder spanning staan, dat levert stress op en dat is niet goed. Van te veel stress kun je allerlei ziektes krijgen zoals hart- en vaatproblemen, slapeloosheid of zelfs een burn-out.

Balans

Het is lastig om je helemaal los te maken van de dagelijkse hectiek en de ratrace. Als je spanning hebt, zul je een manier moeten vinden om met deze spanning om te gaan. Letterlijk: ont – span - nen. Als een strak elastiek even de boel laten vieren. ... Los ... Na spanning is ont-spanning nodig om de spanning of stress beheersbaar te houden en deze af te wisselen met stressvrije perioden. Dit heet BALANS.

Ons lichaam & stress

Stress is het gevolg van een natuurlijke reactie van ons lichaam. Van nature gaat een mechanisme in werking als er gevaar dreigt om ons voor te bereiden op hoe wij in deze situatie gaan handelen, de zogenaamde “vecht- of vluchtreactie”. Soms voel je bij jezelf een soort steek door je heen als je plotseling ergens van schrikt. Bijv. in het verkeer als je net op tijd adequaat reageert op een bepaalde situatie die ook verkeerd had af kunnen lopen. Wat je dan voelt is de adrenaline die als een scheut door je lijf gaat. Je lichaam staat op scherp. Dit komt doordat via de hersenen hormonen worden aangemaakt door de bijnieren namelijk adrenaline & cortisol. Het hart gaat flink te keer, de zintuigen zijn 100% actief en pijn wordt verdrongen. Deze vecht- of vluchtreactie duurt normaal kort en is niet schadelijk voor jouw lichaam, maar als deze langere tijd aanhoudt wèl. Consequenties van een lange stressperiode kunnen zijn: hoofdpijn, slapeloosheid, hoge bloeddruk, uitputtingsverschijnselen, maag- & rugklachten, hart- & vaatziekten en uiteindelijk overspannenheid of een burn-out.

Niet iedereen is even vatbaar voor stress. Het ligt er aan hoe je bent als persoon. Als je perfectionistisch bent, ontwikkel je sneller klachten. Let dus vooral goed op je lichaam, als je dergelijke signalen ervaart - negeer deze niet!

Werk & stress

Jaarlijks gaan er tienduizenden mensen tijdelijk of langere tijd de ziektewet in wegens stress en overspannenheid. Als daar de privé-situatie nog bij komt zelfs burn-out. Het gevolg is dat de premies voor de Ziektewet en zorgkosten hoger worden, organisaties verliezen geld en de collega’s die doorwerken worden zwaarder belast, met alle gevolgen van dien. Gelukkig raakt niet iedereen ziek en overspannen op de werkvloer.

“Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan … “

Werkdruk is niet zo’n probleem voor een mens. Zolang het werk uitdagend is en het de motivatie bevordert. Werkstress ontstaat eerder als er sprake is van frustratie. Frustraties over onduidelijkheden, overmacht of conflicten met collega’s en leidinggevenden.

Uit verschillende studies is gebleken dat vooral vrouwen tussen 30-35 jaar zonder kinderen het meest een burn-out kregen en bij mannen de professionals > 35 jaar met veel verantwoordelijkheid en het veelvuldig regelen en organiseren voor anderen. Het voelen van veel verantwoordelijkheid voor de continuïteit van de organisatie. Leidinggevenden in staffuncties, maar ook het middenkader lopen een hoger risico. Stress hebben en krijgen is een individueel probleem. Sommigen hebben of krijgen er helemaal geen last van.

Ken jezelf goed

Houd jezelf in de gaten en zorg voor de juiste afstemming tussen de eisen en kenmerken van jouw omgeving en jouw eigen behoeften en capaciteiten. Zoek uit wat je wilt en kunt. Geef jouw grenzen aan (“nee – zeggen is een kunst”). Ben je gevoelig voor waardering en erkenning? Als je jezelf goed kent, kun je bij stress snel overschakelen naar een andere modus. Zorg dat je weerbaar bent en je niet laat opzadelen met problemen van anderen.

Hoe kun je dat doen

  • Doe leuke dingen en gun jezelf plezier!
  • Ontspan: ontspanningsoefeningen doen of activiteiten doen waar je ontspannen van wordt.
  • Relativeer: stop met stressen, adem in - adem uit ffff, los ik er iets mee op als ik me druk maak?
  • Stap voor stap: maak van jouw doel >> deeldoelstellingen en werk ze 1 voor 1 af.
  • Wees optimistisch.
  • Zorg dat je lichamelijk fit bent, eet gezond (geen pakjes en kant-en-klaarmaaltijden), slaap goed en houd jezelf schoon.
  • Haal het woord “moeten” uit je vocabulaire. … Eindelijk … moet je niets meer.
  • Ga bewegen! Wees actief met iets dat je leuk vindt. Bij beweging komen positieve gevoelens vrij en endorfine. Een soort doping voor je lichaam. Hier word je blij en gelukkig van. Je voelt minder pijn.
  • Matig met koffie en alcohol – cafeïne maakt extra adrenaline aan en door de alcohol slaap je minder goed.
  • Behandel jezelf alsof je jouw eigen beste vriend bent. Zeg nee als iets jou niet uitkomt!
  • Slaap goed, tijdens de nacht neemt de cortisolproductie af.
  • Adem door je buik. Als je gestrest bent ga je hoger ademen in de borst. Er komt minder zuurstof binnen. Let daarom op jouw ademhaling. Als je je gestrest voelt, breng dan jouw ademhaling weer terug naar de buik en adem door je neus.

Wil je meer input over praktische oefeningen en technieken om stress beheersbaar te houden.
Meld je aan en ontvang deze input in jouw mail.

Tip:

Heb je een probleem? -> nee -> maak je dan geen zorgen!
Heb je een probleem? -> ja -> kun je er iets aan veranderen? -> ja -> maak je dan geen zorgen!
Heb je een probleem? -> ja -> kun je er iets aan veranderen? -> nee -> maak je dan geen zorgen!
omdenken.nl

Bel 0487 - 78 90 06 voor advies!
of bel 0318 - 50 27 07 voor ons kantoor in Veenendaal

Nelly de Kinkelder