Menu
Bel
0487 - 78 90 06
Weblog

Elektronisch-coachen,oftewel e-coaching, de nieuwe trend?

Elektronisch-coachen, afgekort e-coaching, de nieuwe trend?

Afgelopen half jaar heb ik tijdens mijn opleiding van Evidence Based Loopbaanprofessional samen met een medestudent onderzoek gedaan naar e-coaching. E-coaching past helemaal in deze tijd van steeds meer online werken en er lijkt ook meer vraag te komen voor e-coaching.

Wat is e-coaching precies

E-coaching of online coaching is een verzamelbegrip voor coaching via telefoon, e-mail, chat, of skype of facetime. De manier verschilt van andere wijzen van coachen wat face-to-face gebeurt. Bij e-coachen zit er iets elektronisch tussen, zoals een beveiligde portal. Dit hoeft geen hindernis te zijn voor ook een goed resultaat. In het huidige digitale tijdperk geven diverse middelen kans op nieuwe leerwijzen.

Ontstaan

Alfred Lange was jarenlang actief met gezinstherapie en werkte in eerste instantie met briefjes. Als de familie samen kwam kon dit soms pijnlijk zijn. In de jaren ’90 was er internet en ging het al snel via mail. De daaropvolgende stappen kwamen snel: een vaste structuur, een gecodeerd protocol, de reactietijd binnen een bepaalde tijd. Het onderzoeksproject is in 1997 door A. Lange gestart als onderdeel van de Klinische Psychologie en SW Informatica van de Universiteit van Amsterdam, gefinancierd door het Nationaal Fonds Geestelijke Gezondheidszorg.

Interapy - Online therapie

Bij Interapy kwamen gediagnosticeerde cliënten die “beter” moesten of wilden worden. Dit is bij online coaching niet zo. Onze e-coaching heeft daarentegen wel raakvlakken met bijv. rouwverwerking om het verlies van een baan of burn-out en/of depressie. Bij een outplacementtraject heb je tevens de arbeidsmarkt als uitdaging. Hier mag de cliënt een baan vinden en zijn er soms drempels te overwinnen (geen zelfvertrouwen, onwetendheid van de arbeidsmarkt en angst).

Het behandelprogramma van Interapy is bewezen effectief. Interapy doet in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam continue uitgebreid onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit van de behandelingen. Uit dit onderzoek blijkt dat de Interapy-methode even effectief is als face-to-face therapie.

Voordelen en resultaten van e-coaching

  • E-coaching, past in dit nieuwe werken. Door voortschrijdende technologische ontwikkelingen wordt verbinding maken en hebben met de ander steeds eenvoudiger.
  • De agenda speelt hierbij nauwelijks een rol. De cliënt werkt namelijk aan de opdrachten wanneer het hem uitkomt. Dit bevordert zijn inzet en motivatie.
  • De cliënt heeft meer bedenktijd voor inzichten en is zich beter bewust van zijn gedachten: er is eerder sprake van reflectie.
  • Door te schrijven ordent de cliënt zijn gedachten en kunnen teksten worden aangepast vóórdat de cliënt op "zend" drukt. Dit draagt bij aan een beter bewustzijn en bewust handelen.
  • E-coaching is tijd- en kostenbesparend bijv. is er geen reistijd en -kosten.
  • De cliënt heeft frequenter contact met de coach, hierdoor komt men sneller tot de kern. Er wordt gewerkt in kleine actiestappen, waardoor de kans op succes-ervaringen groter is en dit bevorderlijk is voor de motivatie en voortgang.
  • De cliënt kan wat hij heeft geschreven altijd terug lezen en bouwt zo aan zijn verhaal en kan dit verhaal herschrijven, waardoor gedragsverandering en nieuw perspectief ontstaat.
  • De client komt sneller to-the-point, omdat de cliënt vanuit een vertrouwde, veilige omgeving werkt. Daarbij hoeven coach en cliënt niet eerst aan elkaar te vragen “hoe het gaat” en “om op adem te komen”, hierdoor is de focus hoog.
  • Er is sprake van anonimiteit waardoor de cliënt zich makkelijker blootstelt.
  • Het is mogelijk de coach te kiezen die daadwerkelijk bij jou past. E-coaching is plaatsonafhankelijk; de reisafstand is geen belemmering; je kunt vanuit het buitenland gecoacht worden.
  • De ruis van non-verbale communicatie valt weg. Er is geen afleiding door kleding, gezichtsuitdrukkingen, praktijkruimte wel meer focus en to-the-point werken.
  • Er zijn mogelijkheden om aantekeningen te maken, iets wat bij coachen face-to-face een probleem kan zijn, aangezien dit de indruk wekt dat iemand niet luistert, wat voor ruis kan zorgen.

E-coaching, schrijvend coachen

Kijkend naar de onderzoeken zal e-coachen niet voor iedereen opgaan. Voor mensen die zich bijv. schrijvend niet kunnen uitdrukken (analfabetisme) zal schrijvend coachen niet het middel zijn om doelen te bereiken. Voor schrijvend coachen, moet er een bepaalde mate van taalbeheersing zijn, de cliënt zal zich goed moeten kunnen en durven uitdrukken (expressief ) en kunnen begrijpen. Het kan moeilijk zijn je gevoel uit te leggen net als dat het lastig is om te sparren, dit is makkelijker als je face-to-face coacht. Ook zal de cliënt moeten beschikken over voldoende reflectievermogen, zelfdiscipline en voldoende motivatie om op tijd te reageren. Als dit allemaal niet aanwezig is dan heeft schrijvend coachen geen zin. Coachen via Skype, video, livechat kan hiervoor een oplossing zijn.

Schrijvend coachen helpt wel met gedachten op “papier zetten”, het op een rij zetten en later ook herordenen. Dit opschrijven kan een andere kijk op de zaak geven. Overzicht en helderheid, in tegenstelling tot face-to-face coachen, waarbij het veel lastiger is om later woorden te herschikken. In de vaart van een gesprek is dat vaak niet mogelijk. Door het herschrijven van onze belevenissen en verhalen, kan nieuw inzicht ons gedrag beïnvloeden en veranderen. Belemmeringen die er zijn komen boven tafel en hebben een positieve invloed op gezondheid, mindset of gedrag.

Contact en informatie

Wilt u meer weten over e-coaching via ReadytoGo neem dan eens contact op. We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden. Het is tenslotte maatwerk.

Vraag:

Waar zou e-coaching volgens jou aan moeten voldoen om effectief te zijn?
..............................................................................................................................

Graag jouw reacties via de emailknop onderaan de blog - naar info@getreadytogo.nl

Bel 0487 - 78 90 06 voor advies!
of bel 0318 - 50 27 07 voor ons kantoor in Veenendaal

Nelly de Kinkelder