Menu
Bel
0487 - 78 90 06
Weblog

Transitie !!! Generatie … x,y, …… Z … komt eraan

Transitie !!! Generatie … x,y, …… Z … komt eraan

Nu heb ik in mijn blogs regelmatig geschreven dat we van een oude naar een nieuwe economie gaan en we hierdoor in een transitiefase of te wel overgangsfase vertoeven. Het gevolg is dat we geen zekerheden meer hebben zoals een vaste baan en een pensioen. Op alle fronten in ons leven constateer ik dat het woord “beweging” een realiteit is. Je kunt geen onderwerp noemen of er zit een beweeglijkheidsfactor aan. Dit geldt voor onze economie en arbeidsmarkt en dus óók voor ons privéleven.

De vergrijzing neemt toe. De baby-boomers, geboren tussen 1940 en 1955 gaan langzaamaan het “strijd”toneel verlaten om van hun pensioen te genieten. Een nieuwe generatie dient zich aan: Generatie Z.

In deze blog wil ik mijn licht eens laten schijnen op deze Generatie Z (geboren vanaf 1985-2001. Deze generatie komt na de Generatie X die na de baby-boomers geboren zijn: tussen 1956-1970 en na de generatie Y, die na Generatie X geboren zijn: tussen 1970-1986.

De aanleiding om deze blog te schrijven is omdat ik een interessant Gastcolumn las van René Boender in het blad P.Zine - editie Zomer 2017. Bovendien vallen mijn eigen dochters onder deze generatie Z. Zij zijn beiden sinds kort actief op de arbeidsmarkt. Hoe zij met zaken omgaan dat zie ik en weet ik en wederzijds maken wij bij tijd en wijlen tijd voor elkaar om over zaken te sparren. We vragen elkaar wederzijds advies over allerlei zaken. Wij leren van elkaar en adviseren elkaar en dat is heel mooi en waardevol. Zaken in de persoonlijke sfeer, maar ook regelmatig komen cases op het gebied van werk en arbeidsmarkt ter sprake. Hoe pak ik dit aan, hoe vind en krijg ik de juiste informatie, hoe ga ik met … zaken om? Het artikel van René Boender triggerde mij dusdanig dat het voor mij de hoogste tijd is om de Generatie Z eens van dichterbij te bekijken.

Zoals René Boender schrijft in zijn column betreedt deze generatie momenteel de tot nu toe door ons gedomineerde arbeidsmarkt en zal Generatie Z steeds meer haar invloed doen gelden.
Boender: “De verschillen met andere generaties zijn groot. Dit komt met name doordat toen zij het levenslicht zagen – internet al bestond.” Zij zijn online opgegroeid. Voorgaande generaties zijn met name offline opgegroeid of met een combinatie van beide: offline-online.

Diverse kenmerken van Generatie Z op een rij:

  • Wereldburger
  • Handigheid in interactieve nieuwe media
  • Wil graag aan de samenleving bijdragen
  • Eigen initiatief
  • Willen geïnspireerd worden en niet in een hiërarchische structuur zitten
  • Computers en online is cruciaal
  • Leren makkelijk online
  • Netwerken, sociale contacten, off- & online
  • Door smartphones en andere apparaten delen zij zelf hun tijd in
  • www = de hele wereld = hun wereld
  • Interesse voor verschillende culturen
  • Sterke binding met leefomgeving
  • Willen delen
  • Flexibel
  • Transparantie
  • Je moet een verhaal hebben
  • Authenticiteit
  • Mobiliteit

Generatie Z op het werk

Autonomie is belangrijk voor Generatie Z. Niet afhankelijk zijn, betrokken, korte lijnen en hoe platter de organisatie, hoe beter. Flexibel zijn en schakelen wanneer zij dit willen. Eerder bepaalden organisaties wie er bij hen komt werken, generatie Z vraagt wat de organisatie voor hèn kan betekenen met name qua ontwikkeling en inspiratie. Biedt de organisatie hen voldoende uitdaging èn toegevoegde waarde, is er ruimte èn aandacht voor persoonlijke groei. “Het nieuwe werken”, “flexwerken” - hier zijn we met z’n allen al enige tijd mee bezig om in te voeren. Voor Generatie Z is het nieuwe-werken een heel normaal verschijnsel. Zij willen niets liever op deze manier hun werk te doen.

René Boender en Jos Ahlers: “Deze generatie groeit op met de mogelijkheden van chat, Skype en FaceTime. Ze zullen dus eerder geneigd zijn daar gebruik van te maken. Ook om economische redenen. En ook wel voor het milieu. Online confereren zal dus nog wel even doorgroeien.” “Tegelijkertijd is dit ook een generatie die zoekt naar belevenissen en ontmoetingen. Face-to-face zal nooit verdwijnen.”

Voor regulier woon-werk verkeer zal Generatie steeds meer kiezen voor openbaar vervoer. Auto’s zijn niet milieuvriendelijk en in het openbaar vervoer is het makkelijker online (sociaal) bezig te zijn. Aangezien ze een grote interesse hebben in andere culturen zal het reizen blijven, maar dan selectiever naar mooie plaatsen en bestemmingen.

Tips voor werkgevers!

  • Wees duidelijk en transparant op alle fronten.
  • Betrek deze generatie Z bij het reilen en zeilen binnen de organisatie.
  • Vertel jouw persoonlijke verhaal en levenswijsheden. Generatie Z laat zich graag inspireren.
  • Een salaris alleen is niet belangrijk. De generatie Z zoekt verdieping en persoonlijke groei in een organisatie.
  • Laat je als organisatie zien op sociale netwerken en dan met name wat jouw organisatie van toegevoegde waarde heeft voor medewerkers, de maatschappij en het milieu.
  • Formulier de missie, visie en toegevoegde waarde goed als organisatie.
  • Steun een goed doel of maatschappelijke organisatie.

Mijn conclusie voor kernwoorden Generatie Z:

  • Inspiratie
  • Verbondenheid
  • Zelfbewust
  • Totale wereld-lijk-heid (d.i. inclusief digitale wereld)
  • Communicatie
  • Sociaal

Al met al vond ik het interessant om mij in Generatie Z te verdiepen. "Een slimme werkgever is op zijn of haar toekomst voorbereid."

Meer verdieping over Generatie Z lees dan:

En wil je meer weten hoe praktisch om te gaan met aanstormend talent zoals Generatie Z binnen de organisatie?
Stuur ons een bericht en we nemen contact op.

Bel 0487 - 78 90 06 voor advies!
of bel 0318 - 50 27 07 voor ons kantoor in Veenendaal

Nelly de Kinkelder